sep Å

Mikronæringsstoffer

Er du også et stort spørgsmålstegn når folk omkring dig snakker om mikronæringsstoffer? Få her et samlet overblik!

Læs mere »
Mandler og Cashewnødder
Antiinflammatorisk

Nødder – Dine sunde venner

Nødder buner af sundhed. De er prop fyldt med sunde fedtsyrer, vitaminer, mineraler og antioxidanter. Nødder er derfor ideelle til snacks, i kager eller som tilbehør i salaten. Mange mennesker går udenom nødder grundet deres høje fedt-indhold, men er det overhovedet nødvendigt? Jeg vil her gennemgå 7 forskellige nødder samt deres sunde egenskaber. Fordele Fyldt med sunde fedtsyrer, herunder omega-3 Proppet med mikronæringsstoffer  – Herunder antioxidanter E-vitamin Virker antiinflammatoriske Holder tarmfunktionen ved lige Vil du vide mere om fordelene ved nødder kan du læse mere på hjerteforeningens hjemmeside. Valnødder Kilde til melatonin – Hormonet, hjælper en til at falde i søvn Højt indhold af omega-3-fedtsyrer – Sænker inflammation samt beskytter hjerne og celler. Store mængder kostfibre som holder mave-tarm systemet sundt og stærkt. Den nød med allerflest antioxidanter, herunder E-vitamin som hører til naturens kraftigste antioxidanter, hvis opgave er at beskytte kroppens celler mod ødelæggelse. En håndfuld om dagen mindsker samtidig risikoen for hjerte-kar sygdomme Cashewnødder Indeholder store mængder monuumættede fedtsyrer, som er sunde for hjertet Kalorierige Højt indhold af jern, zink og magnesium (styrker stofskiftet) samt kobber, fosfor og mangan Magnesium har en indvirkning på for højt blodtryk, vores muskler samt dannelse af vigtige signalstoffer, som påvirker vores stofskifte, energiproduktion samt væskeregulering. Hasselnødder Højt indhold af kostfibre og sunde fedtsyrer som plejer kredsløbet Indeholder B-vitaminerne folie og folat (Folat virker ved at nedsætte risikoen for alzheimers, depression og hjertekarsygdomme) E-vitamin, medvirker til dannelse af hormoner Magnesium Macadamianødder God kilde til vitaminet thamin (stor indflydelse på stofskiftet) Jern (indgår i blodproduktionen) Højt indhold af B-vitamin, som gavner nervesystem, fordøjelse, muskler og hjerte Den nød med det højeste fedtindhold – Dog sundt Lavt indhold af proteiner Mandler Stammer fra mandeltræets frugter, men anses som en nød. Den nød der indeholder den største mængde E-vitaminer, Høj koncentration af fibre, calcium, magnesium, Det høje proteinindhold hjælper med at stabilisere blodsukkeret samt giver vedvarende mæthed Forbedre kolesteroltallet Virker antiinflammatoriske Pistacienødder Energibombe proppet med mikro– og makronæringsstoffer Sunde, monoumættede fedtsyrer Spises de jævnligt, kan de hjælpe på det dårlige kolesterol Højt indhold af B- og E-vitaminer Højt indhold af kalium, virker blodtryksnedsættende og er afgørende for muskel- og nervecellers funktion Kalorierige Pekannødder Indeholder store mængder vitaminer og mineraler, herunder store mængder E-vitamin og zink (indgår i en del enzymer og hormoner) – Faktisk er der hele 19 forskellige slags vitaminer og mineraler Hjælper på kolesteroltallet ved at sænke det dårlige og fremme det gode kolesterol indeholder 80% fedt

Læs mere »

Makronæringsstoffer

Er du lige så forvirret som jeg? Kan du heller ikke finde rundt i mikro og makronæringsstoffer. Få her et overblik over hvad makronæringsstofferer og hvorfor de er nødvendige for din krop

Læs mere »

Fordelene ved frø og kerner

Frø og kerner har flere fordele, da de er fyldt med masser af mikro- og makronæringsstoffer, som er godt for helbreddet. Før og kerner indeholder blandt andet en stor mængde sunde fedtsyrer, herunder de vigtige omega-3-fedtsyrer, som blandt andet er med til at bygge sunde celler samt beskytter dem og hjernen. Frø og kerner er dog svært fordøjelige, hvorfor de sætter gang i de peristaltiske bevægelser. Det er de bevægelser tarmen laver, for at skubbe maden gennem systemet. Selvom frø og kerner lyder som noget, man kan spise store mængder af uden dårlig samvittighed. Så skal man alligevel passe på. Dette skyldes, at især hørfrø og solsikkekerner indeholder store mængder af cadium. Cadium er et tungmetal, som ikke forlader kroppen igen, og derfor bør man passe på mængden. Opsummering af frø og kerners goder Frø styrker immunforsvaret Plantesteroler sænker kolesterolet Fyldt med sunde fedtstoffer Fyldt med antioxidanter, vitaminer og mineraler Gavner fordøjelsen Hørfrø Indholdet af kostfibre virker appetitnedsættende samt gavner fordøjelsen – Har en god evne mod forstoppelse. Det høje indhold af jern samt folat, gavner begge kroppens blodproduktion. Selen styrker immunforsvaret. Har et højt indhold af vegetabilske omega -3-fedtsyrer, hvilket har en lang række gode egenskaber. Har en god mængde antioxidanter OBS, da både hørfrø og solsikkekerner indeholder cadium, bør de ikke spises dagligt Solsikkekerner Er fyldt med E-vitaminer som blandt andet beskytter hjernen og de fedtindholdene cellemembraner. Indeholder store mængder selen, b-vitaminer samt jern. Fedtopløselige antioxidanter Indeholder phytosteroler, som har en gavnlig effekt på kolesterol niveau og immunforsvar OBS, da både hørfrø og solsikkekerner indeholder cadium, bør de ikke spises dagligt 22% af kalorierne stammer fra proteiner Quinoa Højt protein- samt fiber indhold, hvilket gavner mætheden og kolesterol tallet – Mindsker samtidig risikoen for flere kræfttyper. Forstærker fordøjelsessystemet, som igen styrker immunforsvaret. Indholdet af omega-3-fedtsyrer er med til at forstærke quioaens antiinflammatoriske egenskaber. Indeholder vigtige vitaminer og mineraler – Herunder et stort indhold af jern, kalium, kalcium samt en lang række vitaminer. Græskarkerner Har et højt indhold af forskellige B-vitaminer, som blandt andet styrker hud, hår og negle samt energiniveauet Indeholder L-tryptophan, der skulle kunne lindre depression (tryptofan er forstadiet til lykkehormonet serotonin) Indeholder store mængder zink, kalcium, kalium, jern og sunde omega-3-fedtsyrer Sesam Indeholder en høj koncentration af vitaminer, mineraler samt kostfibre. Det fødemiddel som har det højeste indhold af kalcium Indeholder store mængder E-vitamin Er rige på magnesium og fosfor, som er vigtige for nerver og muskler – Men også jern og folat findes i store mængder. Kan have en god effekt på det farlige kolesterol (LDH) samt blodtrykket. Indeholder sesamin, som er et antioxidant, der blandt andet kan hjælpe leveren med at eliminere giftstoffer i kroppen. Chiafrø Kilde til kostfibre, antioxidanter, omega-3-fedtsyrer samt vitaminer og mineraler. Indeholder store mængder mangan, som indgår i stofskifteprocessen Fungerer også som et antioxidant. Indeholder tryptofan, som er forstadiet til lykkehormonet serotonin Hampefrø Indeholder de fleste aminosyrer (proteiner) og essentielle fedtsyrer, herunder omega-3-fedtsyrer Fyldt med D-vitamin (kroppen kan ikke selv danne D-vitamin), som har en indvirkning på knoglestyrken. Indeholder store mængder jern og magnesium. Giver energi. Pinjekerner Indeholder blandt andet B- og E-vitaminer samt mineralerne kalium, magnesium, fosfos Styrker immunforsvaret samt kroppens kredsløb

Læs mere »

Mest læste indlæg

Nøddedrøm med lakrids og brombær

Denne lækre nøddemarengs med den milde brombærmousse efterfulgt af en skarp lakrids var et hit hos min familie. Giv den et forsøg, du vil helt sikkert ikke fortryde!

Fedtstoffer

Det er lidt en jungle at finde hoved og hale i de mange typer fedtstof. Hvad er det nu lige forskellen er, og hvilke af dem er sunde? Få svaret her.

Proteiner, kroppens vigtigste byggesten

De fleste ved at proteiner hovedsageligt fåes gennem kød. Men ved du det grundlæggende om denne byggesten? Få her en gennemgang og få samtidig mit bud på, hvorfor de er så vigtige