Antiinflammatorisk

Grundlæggende

At leve antiinflammatorisk går ud på, at hæmme den kroniske inflammation i kroppen. Dette gøres ved at fremme immunforsvaret samt fjerne nogle af de syndere, som man ved giver inflammation i kroppen. 

Det gælder i stedet om at fylde kroppen med madvare som virker antiinflammatoriske. Eksempelvis indeholder en antiinflammatorisk kost en masse grøntsager (gerne så farverige som muligt og gerne 600 gram), diverse krydderier, frugt og bær, fedtsyrer af god kvalitet samt bælgfrugter, fuldkorn (75 gram) og rodfrugter.

Mindst én af disse egenskaber skal være gældende for at en ingrediens er antiinflammatorisk
  • Holde ens tarmflora sund 
  • Indeholde omega-3 fedtsyrer
  • Sænke kolesterol
  • Stabilisere blodsukkeret
  • Indeholde beskyttende antioxidanter
Antiinflammatoriske ingredienser
Grønt
  • Løg og hvidløg 
  • Rødbede
  • Tomat og peberfrugt 
  • Alle former for kål
  • Blommer, æbler og pære 
  • Bær som blå-, sol-, brom-, hind-, hylde- og kirsebær (mørke bær indeholder anthocyaniner, en gruppe plantestoffer som fremmer immunforsvaret)
  • Soja og edamamebønner
 
Fedt
  • Avocado
  • Fisk som laks, ørred, makrel og helle
  • Nødder, valnødder og mandler
  • Olier som avocado, raps, hørfrø, valnød, oliven og kokos (vær obs på at kokosolie er mættet fedt)
  • Andet
  • Quinoa, byg, havre og rugkerner (rugkerner sænker kolesteroltallet)
  • Krydderier som ingefær, gurkemeje, chilli og kanel (kanel stabiliserer blodsukkeret)
  • Krydderurter som mynte, basilikum, oregano, timian 
  • Grøn
Inflammatoriske ingredienser
 
Kød fra dyr fodret med kraftfoder
  • Store mængder animalske produkter kan påvirke inflammation
  • Sukker i alle former
  • Hvidt brød, pasta, ris 
  • Salt 
  • Vegetabilske olier som majs, vindruekerne, tidsel og solsikkeolie 
  • Færdigproduceret mad, herunder div. pålæg samt fastfood, slik, kage mm.
 
 
 

Makronæringsstoffer

Kulhydrat

Vidste du, at glukose er det eneste, som både hjerne og nervesystem kan forbrænde?

Protein

Vidste du, at du ved at spise for meget protein kan beskadige dine nyre?

Fedt

Vidste du, at det under et vægttab er vigtigt at du får mindst 20 gram fedt

Mikronæringsstoffer

Vitaminer

Kommer snart

Mineraler

Kommer snart

 

OBS. Jeg råder alle til at kontakte en professionel inden en eventuel kostomlægning – Siden er udelukkende ment som inspiration.

Fedtstoffer

Det er lidt en jungle at finde hoved og hale i de mange typer fedtstof. Hvad er det nu lige forskellen er, og hvilke af dem er sunde? Få svaret her.

Læs mere »

Proteiner, kroppens vigtigste byggesten

De fleste ved at proteiner hovedsageligt fåes gennem kød. Men ved du det grundlæggende om denne byggesten? Få her en gennemgang og få samtidig mit bud på, hvorfor de er så vigtige

Læs mere »