Fedtstoffer

Det er lidt en jungle at finde hoved og hale i alle de forskellige fedtstoffer. Hvad er forskellen? Hvilke er sunde og hvilke skal vi holde os fra? Spørgsmålene er mange, men jeg vil forsøge at gennemgå de forskellige typer herunder. Yderligere viden kan findes på hjerteforeningens hjemmeside.

Fedtstoffers virkemåder

Fedt har flere forskellige virkninger alt efter hvor på kroppen det befinder sig. 

  • Det ydre fedtlag har en varmeisolerende virkning for kroppens ydre.
  • Fedtet omkring de indre organer har en stødabsorberende virkning, som beskytter mod skader.

Samtidig har fedtstofferne også andre funktioner. De indgår blandt andet i fedtforbrændingen, som køre sideløbende med kulhydratforbrændingen. Denne type forbrænding justeres af, alt afhængig hvilke aktiviteter man udfører. 

Til sidst indeholder fedt også de vigtige fedtopløselige vitaminer A, D, E og K. Disse vitaminer ophobes i fedtvævet, hvorfor de kan føre til en forgiftning ved overforbrug. Dette betyder også, at det ikke er nødvendigt at tilføje disse dagligt. 

Generelt

Fedtstoffer består af en ensartet stofgruppe, som ikke kan opløses i vand. I den humane ernæring er det primært triglycerider vi benytter. 

Triglycerider er den type fedt som sætter sig som fedtdepoter på kroppen, hvorfor det også er kroppens største energidepot. Det er også denne type som virker både varme- og stødabsorberende. 

Udover triglycerider findes der en fedttype kaldet steroider, hvoraf vi ofte hører om kolesterol (læs mere længere nede). Hvis indeholdet af kolesterol er for højt, ses der typisk aflejringer som sidenhen kan rive sig løse og udvikle blodpropper et andet sted i kredsløbet. 

Til sidst har vi steroler og fosforlipider som spiller en vigtig rolle i forhold til vores cellemembraner. 

Inddeling af fedtstoffer

Simpel inddeling

En helt simpel måde at inddele fedt på, er ved at se på dens fedtsyresammensætning. 

  • Fedt er fast ved stuetemperatur 
  • Olie er flydende ved stuetemperatur
Kompleks inddeling

Ved en mere kompliceret inddeling, skilles fedttyperne i mættede, enkeltumættede, flerumættede og omega-fedtsyrer. 

  • Mættede fedt er fast eller hårdt i køleskabet 
  • Enkelt- og flerumættede fedt er blødt eller flydende i køleskabet

Samlet overblik

Mættet fedt
  • Øger mængden af LDL-kolesterol, som kan føre til blodpropper 
  • Hold lidt igen, da for store mængder vil begrænse dit optag af næringsstoffer gennem cellevæggen
  • Vigtig i begrænsede mængder, da den gavner cellemembranen
Enkeltumættet
  • Øger mængden af HDL, so mindsker risikoenfor aflejringer – Samtidig transporterer det fedt og kolesterol væk fra blodbanen og hen til leveren
  • Virker antiinflammatorisk




Flerumættet

Madlavning

Mættet

Denne form for fedt er varmestabilt, hvilket vil sige at den kan. bruges ved hård stegning

Enkeltumættet

Tåler moderart varme og stegning

Flerumættet

Er ikke særlig varmestabil. Høje temperaturer ændre strukturen og skaber derved skadelige forbindelser – DOG sker det sjældent ved huslig brug

Kilder

Mættet
  • Fede, animalske fødevarer som kød og mælkeprodukter 
  • Dressinger som mayo, remulade, pålægssalater 
  • Raffineret sukkerprodukter som kage, slik, chips mv. 
  • Til trods for den store hype omkring kokosolie, er dette også en kilde til mættet fedt – Faktisk indeholder den langt mere mættet fedt end smør
Enkeltumættet
  • Findes primært i vegetabilske fødevarer
  • De fleste nødder
  • Oliven 
  • Avocado
  • Rasp- og olivenolie
Flerumættet
  • Olier som vindruekerne-, solsikke-, majs- og soyaolie
  • Fede fisk som makrel, sild og laks 

Omega-fedtsyrer

Omega 3

  • Sundhedsfremmende
  • Antiinflammatoriske
  • Findes blandt andet i fede fisk, hvor typerne EPA og DHA (hhv. antiinflammatoriske og byggesten for hjernen) findes 

Omega 6

  • Essentielle 
  • For store mængder er skadelige
  • Findes blandt andet i majs-, tidsel-, soja-, vindruekerne- og solsikkeolie

Kolesterol

Som jeg var inde på tidligere, så findes der to typer kolesterol: HDL og LDL

Low Density Lipoprotein

Et højt indtag af mættet fedt øger HDL i blodet. Dette sker ved at transportere fedt fra leveren og ud i resten af kroppen, hvor det på sigt kan ses som aflejringer i blodbanen. Disse aflejringer kan potientielt løsrive sig og blive til blodpropper andre steder i kroppen, herunder hjerte, lunger og hjerne. 

High Density Lipoprotein

Modsat LDL, mindsker HDL kolesterolet i blodbanen. Det sker ved at transportere fedt fra blodbanen tilbage til leveren. Denne proces kan også fremskyndes ved at dyrke motion. 

  • Fører fedt fra leveren ud i resten af kroppen 
  • Overskuddet af kolesterol befinder sig længere tid i blodbanen, hvor det på sigt vil aflejres
  • Kan på sigt føre til blodpropper 
  • Mono- og polyumættede fedtstoffer fjerner LDL-kolesterolet fra cellerne 
  • Kan øges gennem motion  
Share this...
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Vi gemmer dine private data, og deler dem kun med tredjeparter, der gør denne ydelse mulig - Læs mere på http://julieshelbred.dk/cookie-og-privatpolitik/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fedtstoffer

Det er lidt en jungle at finde hoved og hale i de mange typer fedtstof. Hvad er det nu lige forskellen er, og hvilke af dem er sunde? Få svaret her.

Share this...
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Læs mere »