Fordelene ved frø og kerner

Græskarkerner, hørfrø og solsikkekerner - Frø og kerner
Græskarkerner, hørfrø og solsikkekerner

Frø og kerner har flere fordele, da de er fyldt med masser af mikro- og makronæringsstoffer, som er godt for helbreddet. Før og kerner indeholder blandt andet en stor mængde sunde fedtsyrer, herunder de vigtige omega-3-fedtsyrer, som blandt andet er med til at bygge sunde celler samt beskytter dem og hjernen.

Frø og kerner er dog svært fordøjelige, hvorfor de sætter gang i de peristaltiske bevægelser. Det er de bevægelser tarmen laver, for at skubbe maden gennem systemet.

Selvom frø og kerner lyder som noget, man kan spise store mængder af uden dårlig samvittighed. Så skal man alligevel passe på. Dette skyldes, at især hørfrø og solsikkekerner indeholder store mængder af cadium. Cadium er et tungmetal, som ikke forlader kroppen igen, og derfor bør man passe på mængden.

Opsummering af frø og kerners goder

  • Frø styrker immunforsvaret
  • Plantesteroler sænker kolesterolet
  • Fyldt med sunde fedtstoffer
  • Fyldt med antioxidanter, vitaminer og mineraler
  • Gavner fordøjelsen

Hørfrø

  • Indholdet af kostfibre virker appetitnedsættende samt gavner fordøjelsen – Har en god evne mod forstoppelse.
  • Det høje indhold af jern samt folat, gavner begge kroppens blodproduktion.
  • Selen styrker immunforsvaret.
  • Har et højt indhold af vegetabilske omega -3-fedtsyrer, hvilket har en lang række gode egenskaber.
  • Har en god mængde antioxidanter
  • OBS, da både hørfrø og solsikkekerner indeholder cadium, bør de ikke spises dagligt

Solsikkekerner

  • Er fyldt med E-vitaminer som blandt andet beskytter hjernen og de fedtindholdene cellemembraner.
  • Indeholder store mængder selen, b-vitaminer samt jern.
  • Fedtopløselige antioxidanter
  • Indeholder phytosteroler, som har en gavnlig effekt på kolesterol niveau og immunforsvar
  • OBS, da både hørfrø og solsikkekerner indeholder cadium, bør de ikke spises dagligt
  • 22% af kalorierne stammer fra proteiner

Quinoa

  • Højt protein- samt fiber indhold, hvilket gavner mætheden og kolesterol tallet – Mindsker samtidig risikoen for flere kræfttyper.
  • Forstærker fordøjelsessystemet, som igen styrker immunforsvaret.
  • Indholdet af omega-3-fedtsyrer er med til at forstærke quioaens antiinflammatoriske egenskaber.
  • Indeholder vigtige vitaminer og mineraler – Herunder et stort indhold af jern, kalium, kalcium samt en lang række vitaminer.

Græskarkerner

  • Har et højt indhold af forskellige B-vitaminer, som blandt andet styrker hud, hår og negle samt energiniveauet
  • Indeholder L-tryptophan, der skulle kunne lindre depression (tryptofan er forstadiet til lykkehormonet serotonin)
  • Indeholder store mængder zink, kalcium, kalium, jern og sunde omega-3-fedtsyrer

Sesam

  • Indeholder en høj koncentration af vitaminer, mineraler samt kostfibre.
  • Det fødemiddel som har det højeste indhold af kalcium
  • Indeholder store mængder E-vitamin
  • Er rige på magnesium og fosfor, som er vigtige for nerver og muskler – Men også jern og folat findes i store mængder.
  • Kan have en god effekt på det farlige kolesterol (LDH) samt blodtrykket.
  • Indeholder sesamin, som er et antioxidant, der blandt andet kan hjælpe leveren med at eliminere giftstoffer i kroppen.

Chiafrø

  • Kilde til kostfibre, antioxidanter, omega-3-fedtsyrer samt vitaminer og mineraler.
  • Indeholder store mængder mangan, som indgår i stofskifteprocessen Fungerer også som et antioxidant.
  • Indeholder tryptofan, som er forstadiet til lykkehormonet serotonin

Hampefrø

  • Indeholder de fleste aminosyrer (proteiner) og essentielle fedtsyrer, herunder omega-3-fedtsyrer
  • Fyldt med D-vitamin (kroppen kan ikke selv danne D-vitamin), som har en indvirkning på knoglestyrken.
  • Indeholder store mængder jern og magnesium.
  • Giver energi.

Pinjekerner

  • Indeholder blandt andet B- og E-vitaminer samt mineralerne kalium, magnesium, fosfos
  • Styrker immunforsvaret samt kroppens kredsløb
Share this...
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Vi gemmer dine private data, og deler dem kun med tredjeparter, der gør denne ydelse mulig - Læs mere på http://julieshelbred.dk/cookie-og-privatpolitik/

Fedtstoffer

Det er lidt en jungle at finde hoved og hale i de mange typer fedtstof. Hvad er det nu lige forskellen er, og hvilke af dem er sunde? Få svaret her.

Share this...
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Læs mere »