Er der forskel på kulhydrater?

Vi i det moderne samfund tilbøjelig til at købe og spise raffinerede og færdigproduceret mad. Det betyder kort sagt, at vi spiser en masse mad fyldt med tomme kalorier og sukker, hvorfra de vigtige mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler) er trukket ud.

Kulhydraters opbygning

Der findes flere forskellige måder at inddele kulhydrater på, en af dem er at se på hvorvidt de kan fordøjes eller ej. Yderligere kan de igen inddeles i sukkerarter, stivelse og kostfibre. 

De fordøjelige
  • Monosakkarider
  • Disakkarider
  • Polysakkarider  
De ufordøjelige
  • Kostfibre 
  • Binder vand og skadelige stoffer

For at kroppen kan nedbryde de forskellige typer kulhydrater, spaltes di- og polysakkarider til monosakkarider. Herfra optages de som glukose gennem tarmvæggen og ud i blodbanen, hvor de føres til leveren. Her lagre insulin glukosemolekylerne som glykogen i leverens lagre. Resten sendes igen ud i blodbanen som glukose, hvor det føres til muskelcellernes glykogenlagre. 

Kostfibre har en central rolle i kroppens fordøjelsessystem, da de øger transittiden gennem fordøjelsen. Samtidig er de med til at bremse nogle optagelsesprocesser, hvilket medfører et mere stabilt blodsukker. 

Selvom disse kaldes ufordøjelige kulhydrater, kan de delvist nedbrydes i tyktarmen. Dette sker dog gennem bakterier, som til gengæld danner kortkædede fedtsyrer, som kroppen derved kan optage som energi. 

 

Glukose er det kroppen normalt bruger som forbrænding – Nogle gange foregår det dog i fællesskab med fedt. Glukose er i øvrigt det eneste brændstof din hjerne og nervesystem kan bruge. Derfor er kure med lavt indhold af kulhydrater ikke særlig gode for hjerneaktiviteten.

Hurtige vs. langsomme kulhydrater

Der er en del snak om slankekure og livstilsændringer, hvor man frarådes at spise kulhydrater – Men feder de egentlig og er der overhovedet grund til at skære dem helt fra? Alle makronæringsstoffer (fedt, kulhydrat og protein) feder, når man er i energioverskud. Det betyder dog ikke, at man skal skære dem helt fra. 

Forskellen ligger i, hvor dine kulhydrater stammer fra. Kommer de udelukkende fra slik og kage bør du måske kigge lidt på dit energiindtag, men stammer kulhydraterne i stedet fra sunde råvare er der ingen grund til at skære dem helt væk. 

Hurtige kulhydrater fra junkfood

Kulhydrater fra junkfood er det vi betegner som hurtige og/eller tomme kalorier. Det betyder, at kaloriemængden er høj samtidig med, at indholdet af mikronæringsstoffer som vitaminer og mineraler er lav. Samtidig har disse fødevare også en dårlig mæthedsevne grundet manglende fibre, hvorfor vi har en tendens til at spise flere af dem.

Kroppen forbrænder primær kulhydraterne, mens fedtet typisk lagres til senere brug. 

Langsomme kulhydrater fra frugt og grønt

Stammer dine kulhydrater i stedet fra frugt og grønt, samt andre fødevarer som fuldkornspasta, groft brød mv. kaldes de i stedet for langsomme eller komplekse kulhydrater. 

Frugt og grønt er ofte lave på kalorier, og du kan deres spise flere af dem fremfor hvis du havde spist samme mængde kalorier i kage, Udover det lave kalorieindhold er frugt og grønt samtidig højt på vitaminer, mineraler og kostfibre hvilket er vigtigt for en sund krop. 

Konklusion

Som svar på spørgsmålet “Hvad er forskellen på kulhydrater”, så kan vi inddele dem i fordøjelige og ufordøjelige kulhydrater. De fordøjelige er dem vi normalt kender som sukkerstoffer. De ufordøjelige derimod er det vi kender som kostfibre, og kan ikke nedbrydes af den menneskelige fordøjelse, men behøver hjælp fra bakterierne i tarmsystemet.

Samtidig har vi hørt om hurtigt og komplekse kulhydrater, der hentyder til, hvor hurtigt de enkelte kulhydrater bliver optaget. De hurtige kendes ofte som hvidt brød, pasta og ris – Det kan også være slik, kage og andre færdigproducerede fødevarer uden mikronæringsstoffer. De komplekse findes derimod som fuldkornsprodukter, hvor skallen og herved de vigtige mineraler og vitaminer, ikke er fjernet.

Share this...
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Vi gemmer dine private data, og deler dem kun med tredjeparter, der gør denne ydelse mulig - Læs mere på http://julieshelbred.dk/cookie-og-privatpolitik/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fedtstoffer

Det er lidt en jungle at finde hoved og hale i de mange typer fedtstof. Hvad er det nu lige forskellen er, og hvilke af dem er sunde? Få svaret her.

Share this...
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Læs mere »