Makronæringsstoffer

Kroppen bygges op af det vi spiser. Ligesom ved et hus, bliver resultatet bedre, hvis der bruges fornuftige og gode materialer – I dette tilfælde sunde råvarer fyldt med mikro- og makronæringsstoffer. Ved at bruge bedre byggesten, vil huset blive mere modstandsdygtig overfor storme, regnvejr mv. Det samme gælder kroppen. Jo bedre vi styrker vores krop, jo mere modstandsdygtig bliver den overfor sygdomme, skader mv.

Makronæringsstoffer dækker over fedt, kulhydrater samt proteiner. De indgår nemlig i kroppens opbygning og vedligeholdelse af celler samt vores energiforbrænding. Dette indlæg vil forhåbentligt give dig et overblik over de forskellige makronæringsstoffer. Jeg vil på et senere tidspunkt lave et indlæg om hver af stofferne, hvor de vil få en dybere gennemgang.

Kroppens energiforbrænding

Vi er i det moderne samfund tilbøjelig til at spise raffinerede og færdigproducerede fødevarer, da det letter dagligdagen. Dette gavner dog langt fra vores krop, da disse ofte indeholder en del fedt og derved også kalorier. Samtidig indeholder de næsten ingen vitaminer, mineraler og fytokemikalier. Uden mikronæringsstoffer, vil vores krop samt immunforsvar svækkes. Dette vil i højere grad medføre, at vi bliver udsat for sygdomme.

Det er derfor vigtigt, at hovedbestanddelen af kulhydraterne i vores kost stammer fra planteriget. Så vil kroppen naturligt fyldes med alle de essientielle vitaminer, mineraler og fytokemikalier som vi behøver. Denne form for kulhydrater indeholder forholdsvis få kalorier i forhold til færdigproduceret mad, som udelukkende består af makronæringsstoffer og andre tilsætningsstoffer. Et lavt niveau af kalorier betyder, at du kan øge indtaget uden at øge vægten.

Kulhydrater er mest kendt af danskerne som stivelse og sukker. De består af en stor gruppe organiske stoffer, som bliver brugt til flere forskellige ting i vores krop. Blandt andet består vores forbrænding hovedsageligt af kulhydrater – Men også vores immunforsvar bruger kulhydrater i sine molekyler. Vidste du, at kulhydrater faktisk er det eneste brændstof, som vores hjerne og nervesystem kører på? Netop derfor er kure som keto og andre lav-kulhydratskure og diæter ikke særlig gode for vores krop.

Kroppens energireservelager

Fedtstof er i mange hjem en misforstået komponent i den sunde livsstil. Ligesom kulhydrater er disse makronæringsstoffer en vigtigt komponent i den humane ernæring. Det er samtidig vigtigt, at det fedt vi spiser er af en ordentlig kvalitet. Mangel på fedtstof i kosten kan forhindre de fedtopløselige vitaminer i at optages. Du kan lære mere om de fedtopløselige vitaminer her

En god kilde til de sunde fedtstoffer er blandt andet nødder og frø. Disse indeholder en masse gode mikronæringsstoffer  og plantesteroler, som er gavnlige i form af deres kolesterolsænkende evne. Olie derimod er raffineret, og indeholder ingen af de sunde næringsstoffer. I stedet sætter det sig som fedt inden for kort tid. I modsætning vil fedtstoffer fra blandt andet nødder og frø, hjælper med til at binde nogle af de dårlige fedtstoffer, som ellers ville flyde rundt i dine året. Disse ville ellers på sigt lave aflejringer, som kan fører til hjerte-kar sygdomme.

Skal man bruge olie, er det dog sundere at vælge en olie med monoumættede fedtsyrer som eksempelvis olivenolie.

Kroppens vigtigste byggesten

Ved brug nedbrydes muskelmasse for på ny at vokse sig større og stærke. Det er her proteiner kommer ind i billedet, men det er samtidig også her mange går galt i byen. Kroppen kan maks opbygge et halvt kg muskelmasse pr. uge. De fleste tilskud i form af proteinpulver, drikke mm. er derfor overflødige. I stedet for at opbygge muskler, vil den overflødige protein i stedet sætte sig som fedt. Det kan også ske, at det udskilles gennem nyrerne, hvor det fratager kroppen andre brugbare mineraler. Det kan ovenikøbet ende med at give nyresten.

Animalske proteiner

De fleste mennesker tror fejlagtigt, at den eneste måde at få proteiner på, er gennem animalske fødevarer. Spiser man en varierende kost af grønne grøntsager, frø, nødder,  bønner og hele korn får man ca 50g protein pr. 1000 kalorier. Dette dækker niveauet af protein, og man får ligeledes alle de nyttige mikronæringsstoffer som ikke findes i kød.

Alt dette betyder ikke, at du skal skære dit kødforbrug helt væk. Derimod betyder det, at du skal skære ned på dit indtag (især af det røde kød). Du skal istedet bygge dit måltid op omkring de sunde og næringsrige madvarer som blandt andet grøntsager, nødder og frø. At leve fuldkommen vegansk (uden animalske produkter), vil føre til mangel af b12-vitamin. Dette skal derfor tages som tilskud.

Animalske fødevarer er proppet med makronæringsstoffer, men mangler de ligeså vigtige mikronæringsstoffer. Omvendt indeholder vegetabilske fødevarer som grønt ikke særlig mange makronæringsstoffer, men er i stedet fyldt af mikronæringsstoffer. Det handler altså om at skabe en balance i kosten – Det er vigtigt at få begge dele, for at ens krop kan fungere optimalt. Som vegetar eller veganer må man blot tænke i andre baner for at få især proteiner nok.

OBS. Jeg anbefaler ikke en 100% vegansk kostomlægning, uden at snakke med en læge eller anden faglig herom. Dette skyldes, at der kan ske fejlernæring.

Share this...
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Vi gemmer dine private data, og deler dem kun med tredjeparter, der gør denne ydelse mulig - Læs mere på http://julieshelbred.dk/cookie-og-privatpolitik/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fedtstoffer

Det er lidt en jungle at finde hoved og hale i de mange typer fedtstof. Hvad er det nu lige forskellen er, og hvilke af dem er sunde? Få svaret her.

Share this...
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Læs mere »