Mallis luftige gulerodsboller

Denne opskrift opstod, da jeg manglede et nyt alternativ til et hurtigt og lækkert morgenmåltid. Jeg sendte derfor Malli i køkkenet, som straks gik på opdagelse i mine køkkenskabe. Resultatet var disse lækre og luftige gulerodsboller, hvor grøntsagerne kan varieres som man lyster. Vi har prøvet med både gulerod og squas, og begge har været et stort hit.  

IMG_5430

Hvem er Malli?

Malli er til hverdag min højre hånd (I hvert fald tirsdag, fredag og søndag). Det er (blandt andet) hende jeg sender i køkkenet, når der skal afprøves nye idéer og opskrifter af – Samtidig er hun super opfindsom i et køkken, og kan altid lave noget lækkert ud af ens rester. Hun var derfor idéel til denne opgave.

Mallis mantra er, at mad laves bedst på gefyle og kærlighed. Derfor er der heller ikke nogle enheder i denne opskrift – Jeg håber dog ikke det afskrækker jer for selv at hoppe i køkkenet og give dem et forsøg. Det dejlige ved mad uden opskrift er nemlig, at de aldrig bliver helt ligesom sidste gang – Hvilket kun er et plus i vores kogebog 🙂 Så hop ud i det og giv jer i kast med disse gulerodsboller, eller prøv i stedet med en anden form for grønt. Mulighederne er uendelige, hvis bare man er lidt opfindsom og tør prøve sig frem.

Opskrift på luftige gulerodsboller

Ingredienser

  • Gær
  • Mælk Kan erstattes af plantemælk, vær dog opmærksom på, at disse kan indholde solsikkeolie
  • Æg
  • Hørfrø
  • Solsikkekerner
  • 1 Stor Gulerod Kan erstattes af andre grøntsager, jeg har haft gode erfaringer med squas 
  • Mel Kan erstattes af fuldkornsmel
  • Salt
  • Sukker Kan udelades, da det er inflammatorisk – Men det giver en lidt sødere dej
Fremgangsmåde
  • Bland alle ingredienserne til en dej 
  • Ælt dejen og lad den hævet i en overdækket skål i 40 minutter 
  • Tænd ovnen på 180 grader varmluft
  • Form ca. 14 boller og sæt dem på en beklædt bageplade – Lad dem hæve i yderligere 40 minutter  – Bages herefter i ca. 10 min

Disse boller indeholder solsikkekerner og hørfrø, som indeholder en lang liste af mikronæringsstoffer samt de gode omega-3-fedtsyrer. Du kan sagtens udskifte dem med andre frø og kerner, hvis du ønsker nogle andre egenskaber. Mangler du eksempelvis kalcium kan du i stedet tilføje sesam.

Share this...
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Vi gemmer dine private data, og deler dem kun med tredjeparter, der gør denne ydelse mulig - Læs mere på http://julieshelbred.dk/cookie-og-privatpolitik/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Chocolate chip cookies
Kage

Chocolate chip cookies

Disse sprøde og lækre cookies er perfekte til en god omgang hygge. Jeg har tradition for, altid at lave dem til jul, men de kan sagtens spises året rundt!

Share this...
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Læs mere »