Mikronæringsstoffer,  Næringsstoffer

Mikronæringsstoffer

For at forstå kroppens opbygning, er det vigtigt at have en forståelse for, hvad det er man fylder i den. Der findes overordnet set to slags næringsstoffer: Mikronæringsstoffer og Makronæringsstoffer

Mikronæringsstoffer

Mikronæringsstoffer er det vi kender som vitaminer og mineraler. Herunder kan vi tilføje fytokemikalier, der modsat vitaminer og mineraler ikke er livsnødvendige for menneskekroppen, men stadig gavnlige. Både vitaminer, mineraler og fytokemikalier har en fundamental rolle i opretholde og vedligeholdelse af et godt og effektivt immunforsvar.

Vitaminer

Vitaminer er en gruppe organiske stoffer, som hører under mikronæringsstoffer. De varetager forskellige opgaver i kroppen, men særligt alfakaroten er veldokumenteret for at have en sygdomsforebyggelse effekt.

Da disse næringsstoffer ikke selv kan laves af kroppen, er det vigtigt at spise en sund og varierende kost. Grønne grøntsager indeholder den største næringstæthed, hvilket vil sige flest mikronæringsstoffer pr. Kalorie. Da kalorieindholdet i grøntsager samtidig er lavt, kan man derfor tillade sig at spise løs f alle de forskellige slags.

Vitaminer kan deles op i to grupper: vandopløselige og fedtopløselige vitaminer.

Fedtopløselige vitaminer kan huskes på remsen KED A. Disse vitaminer deponeres i kroppens fedtlagre og lever. Da vitaminerne gennem, kan det derfor også ske, at man får en for høj dosis af vitaminerne. Du kan få en nærmere gennemgang her.

  • E-vitamin er et kraftig antioxidant som neutraliserer frie radikaler. Det regulerer aktiviteten i immunforsvaret. Menes at mindske hudens ældning.
  • D-vitamin er svært at få gennem kosten, men kan tilgengæld fås gennem solens stråler. D-vitamin mangel øger risikoen for influenza.

Vandopløselige vitaminer består af C- og B-vitaminer. De deponeres ikke i fedtlagrene og kan derved ikke give en overdosis. Overskydende vitaminer udskilles i stedet gennem urinen. Det betyder samtidig, at disse vitaminer må tilføjes regelmæssigt. Du kan få en nærmere gennemgang her.

  • De vandopløselige vitaminer indgår oftest i enzymer, der indgår i omsætningen af makronæringsstoffer.

Mineraler

Mineraler er en anden form for mikronæringsstoffer. De er ligesom vitaminer livsnødvendige for menneskekroppen. De kan ligesom vi så med næringsstoffer, inddeles i mikro- og makromineraler. Du kan læse mere om mineraler i bunden af denne artikel.

  • Makromineraler udgøres af natrium, kalium, kalcium, magnesium, fosfor og klorid.
  • Mikromineraler udgøres af jern, jod, kobber, mangan, kobolt, selen og zink.

Fytokemikalier

Mikronæringsstofferne kaldet fytokemikalier er biologisk aktive stoffer, som har en dybdegående effekt på kroppens helbred og immunforsvar. De findes i uraffinerede fødevarer, hvorfor det er endnu vigtigere at spise en masse varieret grønt. Koncentrationen af fytokemikalier i grøntsagerne understreges af deres farvestrålende ydre. De forskellige grupper af fytokemikalier indeholder forskellige strukturer og virkninger for immunforsvaret.

  • Styrker og understøtter kroppens normale forsvar
  • Giver et kompleks lag af modstands
  • Kaloriefattige – 0 kcal

Antioxidanter

Antioxidanter består af vitaminer, mineraler og fytokemikalier, som alle hjælper med at nedsætte niveauet af frie radikaler. Et højt indhold af frie radikaler fremkalder inflammation i kroppen. De er dog ikke udelukkende negative for kroppen. De hjælper nemlig også kroppen med at skille sig af med affaldsstoffer og beskadigede celler.

  • C-vitaminer
  • E-vitaminer
  • Folat
  • Selen
  • Alfa- og betakaroten
  • Andre fytokemikalier

OBS: Jeg er IKKE uddannet, så jeg råder til altid at søge professionel hjælp før en eventuel kostomlægning! Jeg ønsker blot at dele ud af min viden og forhåbentligt inspirere andre til et lidt sundere liv eller måske en større forståelse for kosten

Share this...
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook

Mit navn er Julie og jeg er 23 år gammel. Da jeg er født med en uhelbredelig bindevævssygdom (læs her), har jeg de sidste år fokuseret på, hvordan jeg får det bedst mulige ud af den situation jeg befinder mig i. Jeg har med tiden erfaret, at kosten spiller en større rolle. Derfor tog jeg sidste år valget om at leve nogen lunde anti-inflammatorisk i det omfang, som jeg kan på det pågældende tidspunkt. Det betyder også, at jeg ved lejlighed ikke altid overholder de anti-inflammatoriske principper, men altid sørger for at have en god base. Jeg har valgt at oprette denne blog som inspiration for andre med kroniske sygdomme. Jeg vil dog understrege at jeg IKKE er uddannet (starter på Global nutrition and Healt 2020). Det betyder også, at jeg altid vil råde dig snakke med en professionel før eventuelle ændringer i kost og medicin!

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *