Mikronæringsstoffer

For at forstå kroppens opbygning, er det vigtigt at have en forståelse for, hvad det er man fylder i den. Der findes overordnet set to slags næringsstoffer: Mikronæringsstoffer og Makronæringsstoffer

Mikronæringsstoffer

Mikronæringsstoffer er det vi kender som vitaminer og mineraler. Herunder kan vi tilføje sporstoffer, som modsat vitaminer og mineraler ikke er livsnødvendige. Alle har dog en fundamental faktor for opbygning og vedligeholdelse af et godt og funktionelt immunforsvar.

Vitaminer

Vitaminer er en gruppe organiske stoffer, som varetager forskellige opgaver i kroppen. Herunder findes især alfakarotener, som menes at have en sygdomsforbyggende effekt. Da disse stoffer som hovedregel ikke dannes i kroppen, og det er derfor vigtigt at spise en sund og varieret kost for at få opfyldt næringsstofbehovet i kroppen. Grøntsager er de fødevare der indeholder flest næringsstoffer pr. kalorie, og du kan derfor sagtens spise løs af disse. 

De kategoriseres efter, hvordan de opløses i kroppen. 

Vandopløselige

Vandopløselige vitaminer  består af alle B-vitaminer samt C-vitamin. De udskilles via urinen, og du kan derved ikke få en overdosis af disse.

Fedtopløselige

Fedtopløselige vitaminer deponeres i kroppens fedtlagre samt lever,. Der kan derfor godt opstå en forgiftning ved et større indtag.

Består af A, D, E og K-vitaminer. De kan modsat de vandopløselige godt skabe en forgiftning af kroppen og det er derved vigtigt, at indtages af disse ikke er for store

Mineraler

Mineraler kan ligesom næringsstoffer opdeles i mikro- og makromineraler. 

Mikromineraler

  • Natrium 
  • Kalium
  • Kalcium
  • Fosfor
  • Klorid

Makromineraler
  • Jern
  • Jod
  • Kobber
  • Mangan
  • Kobolt
  • Selen
  • Zink

Fytokemikalier

Mikronæringsstofferne kaldet fytokemikalier er biologisk aktive stoffer, som har en dybdegående effekt på kroppens helbred og immunforsvar. De findes i uraffinerede fødevarer, hvorfor det er endnu vigtigere at spise en masse varieret grønt. Koncentrationen af fytokemikalier i grøntsagerne understreges af deres farvestrålende ydre. De forskellige grupper af fytokemikalier indeholder forskellige strukturer og virkninger for immunforsvaret.

  • Styrker og understøtter kroppens normale forsvar
  • Giver et kompleks lag af modstands
  • Kaloriefattige – 0 kcal

Antioxidanter

Antioxidanter består af vitaminer, mineraler og fytokemikalier, som alle hjælper med at nedsætte niveauet af frie radikaler. Et højt indhold af frie radikaler fremkalder inflammation i kroppen. De er dog ikke udelukkende negative for kroppen. De hjælper nemlig også kroppen med at skille sig af med affaldsstoffer og beskadigede celler.

  • C-vitaminer
  • E-vitaminer
  • Folat
  • Selen
  • Alfa- og betakaroten
  • Andre fytokemikalier

OBS: Jeg er IKKE uddannet, så jeg råder til altid at søge professionel hjælp før en eventuel kostomlægning! Jeg ønsker blot at dele ud af min viden og forhåbentligt inspirere andre til et lidt sundere liv eller måske en større forståelse for kosten

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Vi gemmer dine private data, og deler dem kun med tredjeparter, der gør denne ydelse mulig - Læs mere på http://julieshelbred.dk/cookie-og-privatpolitik/

3 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fedtstoffer

Det er lidt en jungle at finde hoved og hale i de mange typer fedtstof. Hvad er det nu lige forskellen er, og hvilke af dem er sunde? Få svaret her.

Læs mere »

Proteiner, kroppens vigtigste byggesten

De fleste ved at proteiner hovedsageligt fåes gennem kød. Men ved du det grundlæggende om denne byggesten? Få her en gennemgang og få samtidig mit bud på, hvorfor de er så vigtige

Læs mere »