Nødder – Dine sunde venner

Nødder buner af sundhed. De er prop fyldt med sunde fedtsyrer, vitaminer, mineraler og antioxidanter. Nødder er derfor ideelle til snacks, i kager eller som tilbehør i salaten. Mange mennesker går udenom nødder grundet deres høje fedt-indhold, men er det overhovedet nødvendigt? Jeg vil her gennemgå 7 forskellige nødder samt deres sunde egenskaber.

Fordele

Valnødder

  • Kilde til melatonin – Hormonet, hjælper en til at falde i søvn
  • Højt indhold af omega-3-fedtsyrer – Sænker inflammation samt beskytter hjerne og celler.
  • Store mængder kostfibre som holder mave-tarm systemet sundt og stærkt.
  • Den nød med allerflest antioxidanter, herunder E-vitamin som hører til naturens kraftigste antioxidanter, hvis opgave er at beskytte kroppens celler mod ødelæggelse.
  • En håndfuld om dagen mindsker samtidig risikoen for hjerte-kar sygdomme

Cashewnødder

  • Indeholder store mængder monuumættede fedtsyrer, som er sunde for hjertet
  • Kalorierige
  • Højt indhold af jern, zink og magnesium (styrker stofskiftet) samt kobber, fosfor og mangan
  • Magnesium har en indvirkning på for højt blodtryk, vores muskler samt dannelse af vigtige signalstoffer, som påvirker vores stofskifte, energiproduktion samt væskeregulering.

Hasselnødder

  • Højt indhold af kostfibre og sunde fedtsyrer som plejer kredsløbet
  • Indeholder B-vitaminerne folie og folat (Folat virker ved at nedsætte risikoen for alzheimers, depression og hjertekarsygdomme)
  • E-vitamin, medvirker til dannelse af hormoner
  • Magnesium

Macadamianødder

  • God kilde til vitaminet thamin (stor indflydelse på stofskiftet)
  • Jern (indgår i blodproduktionen)
  • Højt indhold af B-vitamin, som gavner nervesystem, fordøjelse, muskler og hjerte
  • Den nød med det højeste fedtindhold – Dog sundt
  • Lavt indhold af proteiner

Mandler

  • Stammer fra mandeltræets frugter, men anses som en nød.
  • Den nød der indeholder den største mængde E-vitaminer,
  • Høj koncentration af fibre, calcium, magnesium,
  • Det høje proteinindhold hjælper med at stabilisere blodsukkeret samt giver vedvarende mæthed
  • Forbedre kolesteroltallet
  • Virker antiinflammatoriske

Pistacienødder

  • Energibombe proppet med mikro– og makronæringsstoffer
  • Sunde, monoumættede fedtsyrer
  • Spises de jævnligt, kan de hjælpe på det dårlige kolesterol
  • Højt indhold af B- og E-vitaminer
  • Højt indhold af kalium, virker blodtryksnedsættende og er afgørende for muskel- og nervecellers funktion
  • Kalorierige

Pekannødder

  • Indeholder store mængder vitaminer og mineraler, herunder store mængder E-vitamin og zink (indgår i en del enzymer og hormoner) – Faktisk er der hele 19 forskellige slags vitaminer og mineraler
  • Hjælper på kolesteroltallet ved at sænke det dårlige og fremme det gode kolesterol
  • indeholder 80% fedt
Share this...
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Vi gemmer dine private data, og deler dem kun med tredjeparter, der gør denne ydelse mulig - Læs mere på http://julieshelbred.dk/cookie-og-privatpolitik/

2 kommentarer

  • Marie

    Tak for den gode oversigt. I det hele taget så er din blog bare det perfekte sted til hurtigt at få information og som er skrevet let forståeligt. Mange tak!

    • Julie

      Hej Marie – Tak for dine søde ord! Jeg bestræber mig på at få samlet en let og overskuelig mængde information, så man ikke skal bruge flere timer på at læse side efter side og stadig sidde som et stort spørgsmålstegn til sidst. God dag! Mvh Julie

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fedtstoffer

Det er lidt en jungle at finde hoved og hale i de mange typer fedtstof. Hvad er det nu lige forskellen er, og hvilke af dem er sunde? Få svaret her.

Share this...
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Læs mere »